مشکل اساسی برای توسعه شهری اردبیل

شهر اردبیل با اینکه به لحاظ گسترش شهری توسعه چشمگیری داشته است اما از لحاظ امکانات زیرساختی از توسعه مطلوب برخوردار نبوده است بنابراین در آینده نه چندان دور می تواند مشکل ساز هم باشد.

ساوالان خبر: امروزه حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است بنابراین باید برای ارتقای سطح کیفی حمل و نقل عمومی برنامه عملی و مدون داشت.

شبکه حمل‌ونقل شهری عبارت است از خدمات حمل‌و نقل که در دسترس عموم شهروندان قرار دارد. در شهر اردبیل شبکه حمل و نقل شهری شامل خدمات اتوبوسرانی و تاکسیرانی است که زیر نظر شهرداری مدیریت می شود.

نبود زیرساخت لازم برای توسعه مطلوب

شهر اردبیل با اینکه به لحاظ گسترش شهری توسعه چشمگیری داشته است اما از لحاظ امکانات زیرساختی از توسعه مطلوب برخوردار نبوده است و همین اتکا به دو سیستم حمل و نقل شهری علاوه بر سنگین کردن مسئولیت تاکسیرانی و اتوبوسرانی، در آینده نه چندان دور می تواند مشکل ساز هم باشد.

کارشناس مدیریت شهری در خصوص اهمیت حمل و نقل شهری گفت: ترافیک، افزایش قابل توجه زمان جابه جائی، افزایش تصادفات، آلودگی صدا و نزدیک شدن میزان آلودگی هوا به مرزهای تهدید سلامت انسانی از تبعات سیستم حمل و نقل ناپایدار در مناطق شهری است.

علی بخشی افزود: پایداری تنها با ایجاد تغییرات در طراحی، الگوهای استفاده و مدیریت وسایل نقلیه حاصل نمی شود بلکه باید تغییراتی در نحوه تفکر نسبت به شناخت و ارزشیابی راهکارهای ممکن برای حل مشکلات حمل و نقل ایجاد شود.

سیستم حمل و نقل پایدار

کارشناس مدیریت شهری در خصوص نیازهای توسعه حمل و نقل شهری اظهار کرد: یک سیستم حمل و نقل پایدار نیازمند فعالیت هایی بیش از کنترل آلودگی هوا، ترافیک یا کاهش مصرف سوخت است و بررسی ها نشان داده است که هیچ راه حل منفردی برای حل مشکلات پیچیده حمل و نقل وجود ندارد و رفع چنین مشکلی نیازمند یک ساز و کار جامع، پویا و قابل اطمینان است.

واقعیت این است که وضعیت جابه جائی مردم در شهر اردبیل با وجود تلاش های انجام یافته به دلیل نبود زیرساخت های لازم در حد مطلوب نیست و اگر امروز اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه انجام نشود در آینده نزدیک تبدیل به یک بحران می شود و حتی در کلانشهرهای نسبتا توسعه یافته نسبت به اردبیل نیز ناگزیر به حرکت به سوی مدیریت پایدار حمل و نقل هستند و برای حل معضلات عدیده ترافیکی در شهرها باید مبانی و اصول حمل و نقل پایدار را به عنوان مرکز ثقل برنامه های آتی حمل و نقل مد نظر قرار دهند.

 

حمید لطف اللهیان

 

شهردار اردبیل در این خصوص از طرح جامع ترافیک برای شهر اردبیل خبر داد و افزود: این طرح تهیه و به تهران ارسال شده است و شهرداری اردبیل به محض تصویب آن به انجام عملیات و برنامه های لازم اقدام خواهد کرد.

حمید لطف اللهیان افزود: در کنار طرح جامع شهرداری طرح تفصیلی ترافیک را در دست تهیه است که با اجرای این دو طرح چشم انداز حمل و نقل و ترافیک شهر اردبیل مشخص می شود و می توان بر اساس این چشم انداز اقدام به عملیات مناسب کرد.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل، بازگشایی معابر، تعریف توقفگاه و مسیرهای حمل و نقل شهری را نیازمند مطالعات علمی ذکر کرد و افزود: با برنامه ریزی های علمی، نظام حمل و نقل و ترافیک شهر اردبیل اصلاح می شود.

شهردار اردبیل گفت: مدیریت پایدار حمل و نقل اثرات توسعه حمل و نقل را بر روی کارایی اقتصادی، موضوعات زیست محیطی، مصرف منابع، کاربری اراضی و عدالت اجتماعی مورد توجه قرار می دهد و به کاهش اثرات زیست محیطی، افزایش بازدهی سیستم حمل و نقل و بهبود وضعیت زندگی اجتماعی کمک می کند.

لطف اللهیان هدف این سیستم پایدار حمل و نقل و ترافیک شهری را افزایش کارآیی و جابه جائی کالاها، خدمات و شهروندان با حداقل مشکلات دسترسی عنوان کرد و افزود: این دستاوردها با برنامه ریزی جامع و علمی قابل دستیابی است.

سنگینی حمل و نقل شهری بر دوش تاکسیرانی و اتوبوسرانی

علاوه بر اصلاح وضعیت خیابان ها، پیش بینی سیستم های حمل و نقل جدید مانند مترو یا مونوریل مطابق بررسی کارشناسانه و اقدام به عملیاتی کردن آن می تواند از بروز مشکلات در آینده بکاهد که البته در گذشته عنوان شد راه اندازی مترو در اردبیل به دلایلی توجیه ندارد و راه اندازی مونوریل با وجود مطرح شدن از سوی شهرداری در ایستگاه شورا متوقف شده است چرا که تایید شدن آن منوط به بازدید اعضای شورای شهر و نمایندگان شهرداری از اقدامات شرکت پیمانکار در ترکیه شد و فعلا خبری در این زمینه به گوش نمی رسد.

بنابراین در نبود این سیستم های نوین بار سنگین حمل و نقل شهری بر دوش تاکسیرانی و اتوبوسرانی است.

 


جا به جایی روزانه ۵۱۰ هزار شهروند با حمل و نقل شهری

در شهر اردبیل بنا به اظهار «رحیم سعیدی» رئیس سازمان تاکسیرانی روزانه ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان در قالب ناوگان تاکسیرانی جابجا می شوند.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی اردبیل نیز از جابجایی روزانه ۱۶۰ هزار نفر مسافر درون شهری از طریق اتوبوس های این سازمان خبر داد.

«محسن مظاهری» مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اردبیل رسیدن به توسعه پایدار شهری و عدالت اجتماعی را در بخش حمل و نقل در گرو همکاری تلاشگران در حوزه حمل و نقل و برنامه ریزی مدون در این حوزه دانست.

وی اظهار کرد: باید برنامه هایی برای ایجادزیرساخت‌های مناسب، تغییر ذائقه مردم در سفرهای درونشهری و مناسب‌سازی فضاهای شهری در نظر گرفته شود تا به توسعه پایدار شهری در حمل و نقل منجر شود.

 

تشکیل کارگروه تخصصی توسعه پایدار حمل و نقل شهری

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اردبیل از تشکیل کارگروه تخصصی در این زمینه خبر داد و افزود: در این کارگروه فرصتی مناسب برای بازنگری نیازها و مشکلات این بخش ایجاد شده است.

مظاهری تصریح کرد: در نظر گرفتن نیاز شهروندان مختلف از جمله ضرورت های یک حمل و نقل شهری است و درحال حاضر تعدادی از اتوبوس‌های این سازمان جهت استفاده معلولان به عنوان شهروندانی که حق استفاده از امکانات شهری دارند مناسب‌سازی شده است که در آینده این تعداد افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به گستردگی منحصربه فرد فعالیت‌هایی که در بخش حمل و نقل انجام می‌گیرد همچنین تحولات سریع فناوری این بخش و جابجایی تعداد زیادی از مسافران، از بخش حمل و نقل عمومی به عنوان گره‌گشای اصلی ترافیک نام برد.

 


انتظار شهروندان از تاکسیرانی و اتوبوسرانی

در اثر توسعه شهر، شهرک های جدیدالتاسیس در اردبیل ایجاد شده است که این شهروندان انتظار ارائه خدمات شهری در آن مناطق را دارند. در شهرک های اردبیل هر چند تاکسی به تمامی شهرک خدمات رسانی نمی کند و برخی شهرک ها از وجود تاکسی خطی محروم هستند اما به جرات می توان گفت در همه شهرک های اردبیل و حتی مناطق تابعه شهر اردبیل اتوبوسرانی به حمل و نقل مسافر می پردازد هر چند کیفیت آن در حد ایده آل و مطلوب نباشد.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی اردبیل از اختصاص تاکسی خطی به شهرک ها بر اساس بررسی و نیازسنجی ها در آینده خبر داد.

وی تاکید کرد: در چند سال اخیر هیچ‌گونه افزایش در تعداد ناوگان تاکسی نداشتیم اما با توجه به افزایش جمعیت و راه‌اندازی شهرک‌های جدید در سال‌های آینده نیاز به توسعه احساس می‌شود و باید سهمیه جدیدی برای پوشش خدمات تاکسیرانی در شهرک‌ها در نظر گرفته شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اردبیل نیز با بیان اینکه در کلیه شهرک‌های جدیدالتاسیس سازمان اتوبوسرانی فعالیت خود را آغاز کرده است، یادآور شد: در حال حاضر شهرک‌های اندیشه، پیله‌سحران، ۵ آذر، نیایش و ولیعصر و شهرستان‌های نیر، نمین و بخش ثمرین ازخدمات ویژه اتوبوسرانی بهره‌مند می‌شوند.

خبرنگار: پوپک قاسمی

عکس: فرزاد تقی زاده